Monday, December 03, 2012

5 Tips Motivasi Yang Bagus

Views
Sumber :Irfan Khairi

5 Tips motivasi yang bagus untuk kerjaya dan juga perniagaan
 

1)Selalu lakukan lebih daripada apa yang dibayar/diupah
Contoh,kalau pendapatan bulanan kita RM1k,buat kerja seperti pendapatan kita RM2k sebulan.Kalau projek client RM10k,buat seperti kita dibayar RM20k.Tak kira dalam perniagaan atau karier.Bila kita lakukan lebih,pastinya kita akan dapat lebih pada masa akan datang!


2)Cari ilmu baru setiap hari
Sekiranya kita tidak mencari ilmu-ilmu baru,kita mungkin tidak akan jumpa jalan untuk mencapai kejayaan masa hadapan.Dengan ilmu yang kita sedia ada,sekiranya masih tidak mencapai kejayaan yang diinginkan,bererti kita perlu kemaskini diri kita dengan ilmu baru yg mungkin boleh membawa kepada kejayaan yang kita idamkan!


3)Belajar promosi atau tonjolkan kemahiran diri
Kalau kita mempunyai satu kebolehan tetapi tidak pandai promosi diri kita atau tak pandai komunikasi untuk ketengahkan kebolehan itu,maka kita yang akan rugi.Skill promosi diri dan komunikasi adalah sangat penting tak kira dalam perniagaan atau karier.


4)Percaya dan yakin dengan idea sendiri
Sekiranya kita ada idea,tetapi orang lain tidak nampak kehebatan idea tersebut,bukan bermakna idea kita tu tidak bagus.Cuma,orang tak nampak apa yg kita nampak.Yakin dengan diri sendiri,percaya pada diri sendiri terlebih dahulu sebelum percaya orang lain.Kejayaan cemerlang bermula dgn idea yang orang lain tak nampak.


5)Kurangkan stress
Stress merupakan punca kepada banyak penyakit!Situasi tidak mengakibatkan stress.Contohnya,terkandas dlm jamm:ada org yang stress,ada juga yang rilex je.Apa yang mengakibatkan stress adalah respond kita kepada sesuatu situasi.Banyakkan bersabar.Bersabar tu kan separuh drpd iman :)



 

Terima Kasih kerana membaca entry mummy..kalau suka like laa yer :)

2 comments:

xxxxvb said...

btol jgk ye..x terfikir pon nak buat extra dr ape yg kt dpt..dpt rm1k,tp keja mcm gaji rm2k...

Unknown said...

hehe,xsalah kalau kita bersangka baik & melebihkan perkara lain asal mendatangkan kebaikan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua entry dan post di atas adalah Hak Milik Pena Biru Mummy :)