Tuesday, November 27, 2012

Bahaya Paracetamol @ Panadol

Views


Assalamualaikum..Untuk entry kali ini,mummy nak share something yang berlainan sedikit.Mummy pasti ramai di antara kita yang dah tahu atau pernah terbaca mengenai bahaya PANADOL @ PARACETAMOL.
Kepada yang tak tahu apa itu Paracetamol?Paracetamol ialah ubat tahan sakit yang paling popular di seluruh dunia.Paracetamol sering digunakan untuk mengurangkan sakit kepala,pening,demam serta dapat mengurangkan sakit gigi,migraine,sakit pinggang dan lain-lain.Paracetamol yang paling dikenali di Malaysia ini adalah PANADOL@ACTIFAST.


BAHAYA PARACETAMOL (Panadol @ Actifast)
Mummy dapat fakta ni pun dari sumber-sumber yang boleh dipercayai..Bukan niat nak membelakangkan fakta kesihatan ya,tapi just sebagai panduan & ilmu kepada anda..


Jom ikuti kisah benar dari seseorang yang mengalaminya....


“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital,di mana pihak hospital sedang menyiapkan pangkalan data untuk pesakitnya.Dia mengenali rapat doktor tersebut.Doktor memberitahu suami saya,apabila mengalami sakit kepala,mereka sendiri tidak sanggup mengambil Paracetamol atau Panadol.Sebaliknya,mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari alternative lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita..Ia merosakkan organ hati..Menurut doktor tersebut,Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun..Menurutnya lagi,pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan.Dia kini berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialysis) setiap bulan.”


Petua hilangkan pening
Cara 1:
Seperti kata doktor tersebut,sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan electron atau ion di dalam sel otak.Sebagai rawatan alternatif,beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonic (contoh:100Plus atau Excel)


“Campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2..Kalau nak lebih mudah,1 cawan isotonic dicampur dengan 2 cawan air putih biasa”

Cara 2:


“Merendam kaki ke dalam besen yang mengandungi air suam.Ia akan member tekanan darah menurun dari kepala anda.”

Panadol adalah sejenis “painkiller”,semakin banyak anda mengambilnya,semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.
Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat.Untuk wanita,mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat.Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses bersalin melalui pembedahan..
Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol@Paracetamol sepanjang hidup anda,seperti mereka yang ada migraine,ia akan member kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi utk mengurangkan rasa sakit.Macam mummy sendiri,turut mengambil ubat untuk migraine bernama Ponstan dengan ukuran 350gm setiap minggu,untuk mengurangi sakit..Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin untuk mengurangi sakit?

Hargailah kehidupan anda.Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ke dalam mulut anda..:)


PENTING!!! Sumber diperolehi dari yang dipercayai..Mummy bukan doktor,Cuma nak berkongsi ilmu sahaja..Benar atau tidak, wallahualam,,,Sekian..





Terima Kasih kerana membaca entry mummy..kalau suka like laa yer :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua entry dan post di atas adalah Hak Milik Pena Biru Mummy :)